در این روزها اغلب مردم ساعات زیادی را در اینستاگرام سپری میکنند. اما آیا تا به حال به این فکر کردید که چه سازندگان اینستاگرام چه کسانی بودند و هدفشان چه بود؟ قطعا میدانید که اینستاگرام و واتس آپ متعلق به فیسبوک است. اما قبل از این اینستاگرام سازندگانی داشت که آن را به فیسبوک فروختند.

در ادامه با ما همراه باشید…


اینستاگرام در اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی بوسیله کوین سیستروم و مایک کریگر خلق و راه‌اندازی شد.

کوین سیستروم ( Kevin Systrom) در ۳۰ دسامبر۱۹۸۳ میلادی در نیویورک متولد شد. او یک کارآفرین و مهندس نرم‌افزار آمریکایی است که در حقیقت یکی از اصلی‌ترین موسسان شبکه اجتماعی اینستاگرام محسوب می شود. (سازندگان اینستاگرام)

همچنین بخوانید: تاثیر منفی اینستاگرام درسلامت روان

کوین سیستروم و مایک کریگر یکدیگر را در دانشگاه استنفورد ملاقات کردند. آنها در سال ۲۰۰۶ در رشته مدیریت علوم و مهندسی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند. کوین سیستروم یک اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس مبتنی بر مکان را توسعه داد و وقتی متوجه شد که به یک نفر دیگر به عنوان موسس برای راه‌اندازی شرکتش نیاز دارد، به استنفورد برگشت و سراغ مایک کریگر را گرفت. شاید به همین دلیل هم هست که سیستروم می‌گوید: «من با این افرادی که می‌گویند رفتن به دانشگاه و هزینه کردن در آن فایده‌ای ندارد، کاملا مخالفم.»

کوین مایک کریگر  مارک زاکربرگ

در آوریل ۲۰۱۲، فیسبوک با خرید یک میلیارد دلاری اینستاگرام دنیای فناوری را شوکه کرد. این خرید در آن زمان خیلی‌ها را متعجب کرد و سؤالات بسیار زیادی به وجود آورد. نه‌تنها مردم از چگونگی گنجانیدن اینستاگرام در کسب و کار فعلی فیسبوک اظهار تعجب می‌کردند، بلکه بسیاری این سؤال را مطرح کردند که آیا مدیرعامل فیسبوک مارک زاکربرگ با این سرمایه‌گذاری هنگفت روی شرکتی که در آن زمان هیچ سود و درآمدی نداشت حرکتی احمقانه و اشتباه انجام داده است؟

حتی در آن زمان جان استوارت نیز به جنبش ضد فیسبوک پیوست. متعاقب اخبار این خریداری، جان استوارت در یکی از اپیزودهای برنامه دیلی شو (Daily Show) این حرکت شبکه اجتماعی را به باد استهزا و تمسخر گرفت:

یک میلیارد دلار پول بی‌زبان؟! آن‌هم برای برنامه‌ای که جز نابود کردن عکس‌ها کار دیگری انجام نمی‌دهد؟ تنها در صورتی اینستاگرام یک میلیارد دلار ارزش خواهد داشت که بتواند بی‌درنگ یک گرم به وزن شما اضافه کند.

اینستاگرام به‌ طور قطع یک کمپانی موبایلی بود و به همین صورت نیز باقی می‌ماند و زاکربرگ به باور خود، معتقد بود که جریان صنعت به طرز سریعی در حال تغییر جایگاه از دسکتاپ به سمت موبایل است. در آن زمان موبایل موفقیت بزرگ آینده‌ به شمار می‌آمد و احتمالا در دنیای فناوری، فیسبوک به‌طور منطقی عقب می‌ماند. این درک احتمالا کمی دیر به دست آمد؛ اما زاکربرگ به محض مشاهده‌ی حرکت این صنعت به سوی موبایل، در جهت تغییر مسیر و بازنویسی اولویت‌های فیسبوک لحظه‌ای درنگ نکرد.

در واقع، ارزشمندترین مدیران لزوما آن‌هایی نیستند که یک استراتژی تجاری بی‌نقص را از روز اول فراهم و ایجاد کنند. بلکه بر خلاف چنین برداشتی، ارزشمندترین مدیران حاضرند اقرار کنند که استراتژی فعلی آن‌ها یا به‌خوبی کار نمی‌کند یا تاریخ‌گذشته شده است و به تبع آن هیچ تردیدی برای تغییر ۱۸۰ درجه‌ای موضع و نظر خود برای بازگشت به مسیر درست ندارند.

متعاقب الحاق بی‌نقص و مؤثر اینستاگرام زیر چتر فیسبوک، فیسبوک به نحو هوشمندانه‌ای اجازه‌ی رشد طبیعی به اینستاگرام داد. در طول چند سال گذشته، مجموع کاربران اینستاگرام با سرعت زیادی افزایش یافته است. در پایان سال ۲۰۱۴، اینستاگرام به مجموع ۳۰۰ میلیون کاربر که روزانه ۷۰ میلیون تصویر و ویدئو به اشتراک می‌گذارند دست یافت.

به تبع محاسبات درست آن‌ها در زمان مناسب، اینستاگرام اکنون در حال شکوفایی است. به لطف الحاق فزاینده با فیسبوک، لازم به اشاره نیست که موجی از امکانات جدید (بعضی از آن‌ها آزادانه از سرویس‌هایی مثل اسنپ چت الهام گرفته شده‌اند)، مسیر رشد اینستاگرام را ادامه داده و به مرز انفجار زیر چتر فیسبوک رسانده‌اند.

منبع: digiro.ir , zoomit.ir